Att dricka grönsaker är en trend som dominerat de senaste åren. Många tycker att det är godare att dricka en grön juice eller smoothie än att äta råa grönsaker. Hemmagjorda grönsaksdrinkar är både nyttiga och enkla att göra. Allt du behöver är en bra mixer, is, goda grönsaker och frukter. Genom att mixa dina egna grönsaksdrink får du nödvändig energi och nyttiga näringsämnen. Här får du några av de bästa recepten på hälsosamma drinkar.

Grönkålssmoothie

Grönkålen är en av de trendigaste och nyttigaste grönsakerna. Den är full av vitaminer, mineraler, fibrer och omega-3-fettsyror. Denna hälsosamma grönkålssmoothie passar perfekt som frukost eller som ett energigivande mellanmål. För fyra portioner behöver du en näve grönkål, en avokado, en pressad lime, en näve spenat, två centimeter färsk ingefära, ett äpple, fyra apelsiner, vatten och is. Blanda alla ingredienser i en mixer. Spä drycken med vatten efter smak. Servera i höga glas med is.

Rödbetsjuice

Rödbetor är både nyttiga och goda. Det röda färgämnet, antioxidanten och betacyanin gör dessutom att juicen får en härlig färg. Rödbetor är bra för kroppens immunförsvar, lever och blodtrycket. De minskar dessutom sötsuget vilket är ytterligare en fördel med denna hälsosamma juice. För fyra portioner behöver du åtta medelstora rödbetor, fyra morötter, fyra apelsiner, fyra centimeter färsk ingefära och is. Skölj rödbetorna och morötterna och skala apelsinerna och ingefäran. Blanda alla ingredienser i en råsaftcentrifug. Häll upp i glas och servera med is.

Avokadosmoothie

Avokado är en frukt som är full av nyttiga mineraler, fetter, vitaminer och fibrer. Den är populär som pålägg på smörgåsen och i salladen, men dess krämiga konsistens gör att den även passar utmärkt i en smoothie. För fyra portioner behöver du två mogna avokador, en gurka, fyra äpplen, en näve ärtskott, 15 citronmelissblad, en pressad lime och 4 deciliter kallt vatten. Mixa alla ingredienser och serva i glas.